onsdag 11 december 2013

Träningsmiss = Energibrist

Jaha, då fick man se svart på vitt vad träning faktiskt bidrar med. Förra veckan fick jag enbart ETT gympass utfört, ja jag skäms! Torsdag kväll åkte vi till Tallinn med Fredriks familj. Innan avfärd blev vi bjudna på middag hos Fredriks bror + sambo. Det tackar vi för så slapp vi packa in en sovande Ella i bilen kring midnatt, nu behövde vi bara lyfta henne i vagnen och promenera iväg.
God mat och vin fick vi, mums! Lite för mycket vin för denna mamma kanske, hm.. fnittrig blev jag iaf! Dock hjälpte inte vinet mig att få tag i sömnen, för det gunga och skramla någe vettlöst på havet. Fredrik och Ella snarka ikapp, men jag låg vaken halva natten, livrädd! Sinni, jag blir mer rädd än jag blir sjösjuk, knäpp, men så är det. Kunde ju lika bra ha gjort dom andra sällskap i discot...
Fredagen spenderades i ett iskallt Tallinn, en mysig stad med mysig marknad. Mysiga cafeér fans det gott om. Lunchen blev en alldeles underbar ceasarsallad, med ett glas vitt till.. hm...
Middagen ombord med ännu ett glas vin till, eller två.. vette tusan hur många gånger servitörn fyllde på, hann aldrig drick tomt iaf.
Summa summarum hade vi en underbar lite tripp till Tallinn, tack alla inblandade!

Väl hemme på lördag morgon, kl 05.30!, sov vi en stund innan det var dags att ta morgon. Denna mamma, med kraftig sömnbrist de senaste månaderna, sov till kl 10.30!! Himmel! När jag kom upp hade sambon frukostbrickan klar, så fick frukost på sängen. Ella hade han fört till hennes gudföräldrar som skulle va barnvakt under dagen så vi skulle få vila efter resan. Och himmel vad tomt det var hemma! Jag har inte vart utan henne så länge förut, men ack så nyttigt för oss båda!
Vad gjorde vi under var barnfria tid? Vi slöade! Vi tittade på ett serieavsnitt, badade bastu och förberedde middagen innan gästerna kom. TACK Caroline och Jocke, tack för en stund av avkoppling!
Va dock ett kärt återseende när våra middagsgäster och Ellusen kom kl 15 tiden.
Menyn för kvällen var:
Förrätt: Sallad med stekt rödbeta och gratinerad chevré med pinjekärnor + skumpa
Varmrätt: Rådjursfilé med råstekt potatis, konjakssås och kokta morötter
Efterrätt: Creme bruleé.

Och lite vin och en kaffedrink på det
MUMS!

Söndagen var det julbord på Smakbyn som gällde. Och jag kunde styra mig mot det nyttigare hållet, och slukade inte hela efterrättsbordet. Som jag annars gjort, och haft dåligt samvete efteråt.  Men icke denna gång, nu åt jag mycket fisk, lite varmrätt och kunde smaka lite av efterrätterna eftersom jag redan var mätt. OCH jag åt mig inte proppmätt, sprängde inte ut magsäcken utan kunde sluta i tid. Är faktiskt stolt över mig själv. Normalt hade jag rullat ut som en boll, fortfarande tuggande på nån chokladbit....

Så, helgen var kanske inte den nyttigaste nej.. och jag märker att det låter som om jag var i fyllan hela helgen, vinpimplande kärring.. Kan ju förtydliga för dom som inte förstår det, jag drack inte så mycket som det låter som, och Nej ni behöver inte ringa socialen för jag hade hand om Ella hela tiden. TRO INGET ANNAT! Vet egentligen inte varför jag förtydligare detta, för det är min ensak ändå.


                                Älsklings Zorro


Nu har veckan börjat, och vi har fått hem våran Zorro älskling, så familjen är komplett! Mitt hjärta svämmar över av lycka! Och mitt samvete tynger pga all utebliven träning. Och vet ni, jag har känt mig mer trött än tidigare, trott att jag ska bli förkyld. Men tröttheten beror enbart på fusk med träningen, inget annat! SÅÅ skönt att komma ut på långpromenad med hunden och tanka energi! 

Inte lika busig för idag pga vaccination.

Nu ska jag ta hand om min lite ynkliga bebis, va dags för vaccinationer idag igen. Gulle, så hon skrek när dom gav henne sprutorna.. Usch vad det tar ont i mitt mamma hjärta.
Nu är vi hos mina föräldrar och har en liten myskväll innan dom åker upp till Österbotten imorrn, varav det är gamla bilder i detta blogginlägg.


                        Mysfarbrorn min!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar